Kisah Seorang Anak Kecil Bertanya Kenapa TG Nik Aziz Cuci Tandas?

Bila orang yang baik-baik pergi mengadap Allah, kebaikannya akan tetatp disebut-sebut walaupun dah lama dia pergi… Apatah lagi jika seorang ulama besar yang memegang teraju pemerintahan sebuah negeri yang sangat dikagumi kewarakan dan kezuhudannya. Nah, bacalah perkongsian seorang netizen tentang pengalamannya bertemu dengan Allahyarham TG Nik Abdul Aziz Nik Mat…

Sy ingat lagi masa sy baru darjah 6.. sy hanya kenal Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri kelima ketika itu.. Cerita ni mungkin 10 tahun yg lepas.. tapi kenangan bersama tok guru tak dapat saya lupakan.. . Masa tu saya berjalan dgn family di Kelantan dan singah kat masjid untuk solat asar…

Masa nk pergi ambil wuduk ternampak org tua tgah cuci tandas. Tapi aku tak mengendahkannya..lepas aku solat jamak berimamkan ayahku sendiri.. ada seorg atok tua panggil aku, dan memberikan sebungkus nasi yg dibungkus dalam kertas warna coklat xsilap aku.. didalamnya nasi dagang..

Org tua tu bagi kepada semua yg boleh dikatakan miskin la ikut pandangan aku.. last2 dlam plastik tu dah habis nasi.. aku pun bahagikan 2 nasi tu dan berkongsi dengan org tua tu.. x sangka ada jgk org tua yg serba serdahana menderma nasi kepada org yg sederhana jgk. Pkaiannya hanya jubah dan serban..

Tetiba abah ku datang dan sapa org tua tu.. Assalamualaikum ya tok guru.. ayah aku cium tangannya..aku pun pelik la jgk, xknal tetiba panggil tok guru. Tok guru siap salam lagi.. pastu aku ckp abah tadi atok ni bagi nasi.. wan kongsi dengan dia..

Dari pandangan tok guru hanya senyum sahaja aku ckp mcm tu.. pastu ayah aku ckap, wan ni lah tok guru nik aziz.. dialah ustaz ulama’ yg disanjungi.. dan dia juga menteri besar kelantan.. aku mane la tahu sangat sal politik.. sbb masa tu masih budak2..

Tetapi dari riak muka ayah aku seakan gembira sangat jumpa dengan tok guru.. pastu aku tanya… kenapa menteri besar pun cuci tandas… tok guru nik aziz senyum, kenapa tok guru x upah je tukang cuci.. lalu Tok guru pun ckp, atok cuci tandas sebb pekerjaannya sangat hina dimata masyarakat..

Hikmah di sebalik cuci tandas…

Tapi sangat mulia di sisi Allah, kerna tidak kira pangkat atau darjat, dengan cara cuci tandas dapat kita rendahkan diri dan bertawaduk kepada Allah S.w.t.. sampai sekarang aku masih ingat ayat2 ni.. x sangka di sebelah masjid rumahnya pun serba serdahana kalau tegok betul ke ni menteri?

Kerjanya mengajar ilmu2 agama dan beri tazkirah di masjid tu.. orang yg sederhana dan zuhud orgnya ialah tok guru Nik Aziz.. terima kasih ya Allah kau pertemukan tok Guru walaupun masa tu aku masih x tau ape2.. Al-fatehah.. tok guru dalam ingatan ku..

Kredit;  Tuan Amir Zakwan Shukry &  Wan Haswari Wan Ahmad

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*