Nak tahu Rahsia Sebenar Kenapa Baby Hisap Ibu Jari Kaki?

Idati Malek

Orang tua selalu cakap ‘baby hisap jari kaki tanda dia nak adik lagi’.

Now let me tell you guys a story.

Ada seorang perempuan,aku namakan Puan N.pregnant 5 bulan.bila scan 5D, nampak baby dia tengah hisap jari kaki.

Jadi doktor cakap apa tau?

‘dia nak adik lagi lah tu….’

Tak tak.doktor tak cakap macam tu.mau kena lempang.hahaha.

Actually the fact is : baby adalah reflexologist pertama di dunia. Ha, tukang urut la senang katanya.

Nak tahu kenapa?

Sebenarnya, setiap kali baby menghisap ibu jari kakinya, baby sebenarnya sedang merangsang otaknya untuk berkembang. Setiap bahagian tapak kaki kita ada bahagian yang berfungsi terhadap organ tertentu. Jom kita tengok bahagian tapak kaki baby ni yg aku attach ni.

Sekiranya baby nak tumbuh gigi pulak, cuba tengok bahagian mana yang sering menjadi perhatian baby.

Ya, baby akan menarik-narik bahagian belakang telinga yang tidak gatal kerana di belakang cuping telinga mempunyai dental reflexes.

Subhanalllah. Hebat sungguh ciptaan Allah kan? Sebab itu kita perlu belajar sedikit sebanyak tentang urutan baby. Selain dapat memanjakan dan menenangkan baby, urutan juga dapat merangsang otak dan emosi mereka.

sumber; Idati Malek via Inspirasi Dr Syahr Musafir & Rahimah AR

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*