Update; Surat tulisan Cina, Sultan Murka, Exco Back Up tapi netizen bantai!

FB
JOHOR BAHRU – Exco Kerajaan Tempatan, Sains dan Teknologi Johor, Tan Hong Pin menjelaskan mengenai surat jemputan rasmi oleh seorang Ahli Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) .
“Tujuan surat itu adalah untuk memaklumkan mungkin dalam kalangan penduduk yang tidak fasih Bahasa Melayu untuk menyertai Perbincangan Pengadang Jalan antara Jalan Jaya Mas 1/2 dan Jalan Silat Cetak 2,” katanya dalam satu kenyataan di sini, malam ini.
No automatic alt text available.
Penjelasan ini dijawab oleh netizen seperti berikut:
Alasan hancing.
# Pure Malaysian DOES NOT need any translation.
# Berpuluh tahun kau duduk Malaysia takkan tak fasih Bahasa Melayu lagi??!! Elok terjun laut!
# So kantoi la kan ada rakyat malaysia tak fasih bahasa melayu. Bodoh bahasa melayu tak reti lagi mau sembang pasal ubah negara. #riceinikarilah!
# nape x tulis skali bahasa india.. iban.. murut.. khadazan.. jawa..
# membongok je alasan..ko nak hantar surat tu kat negara china ke sampai nk translate ke bahasa cina..dh tu knape x de translate dlm bahasa tamil skali..
# X fasih bahasa melayu suruh bangla dtg ajar….tinggal kat malaysia bertahun-tahun tetap bodoh……pastu menyalak malaysia malaysian….bahasa malaysia pun x tau….atau memang xnk ambik tau jati diri warganegara..!!!…sbb tu sekolah rendah jgn nk asing2….ni la contohnya
# woiii  kalau tak paham bahasa melayu boleh blah la dari MALAYSIA?…apa jadah sial dok malaysia tak paham bahasa melayu…pergi mampus la korang…bila kata racist marah padahal sendiri tunjuk racist…kata rakyat malaysia tapi bahasa melayu pon cakap tergagap2 dan tak paham…
dan lagi teruk kalau pergi penang sampai bahasa melayu pon tak reti cakap..tak percaya tanya lah kakitangan awam kat sana..hospital klinik….rata2 kalau orang tua tak boleh paham sepatah bahasa melayu…sampaikan indon pelik kenapa rakyat malaysia tak boleh cakap bahasa melayu…kalau nak cakap cina sgt balik cina lah..hurmmm
# Baru 6bln jdi kerjaan dh main isu bahasa.. kalu 60thun jdi kerjaan leh nmpk la melayu yg jdi pendatang, sultan tk dpt di kesan.. kalu tk leh berhasa malaysia jgn jdi warganegara malaysia.. bila keca kecam buat alasan kami msih lgi mentarbatkan bahasa melayu sbgai bahsa rasmi, 2 3 bln buat lgi bnda yg sme.. haaaaa tepukk je la
# Diorang cuba nak guna bahasa cina…kalau tak de yang bantah….diorang akan terus kan….diorang tahu tak boleh guna bahasa cina tapi diorang pon tahu melayu tengah gadoh sama melayu…..kalau diorang buat hal pon misti ada melayu akan kedepan tolong diorang….
# Tan hong pin.bleh kemukakan x surat asli yg dikatakan dalam bahasa melayu.smua org nk tgok kbenarannya.
# Sapa yg tak pandai bahasa melayu tu? Dah berapa lama duk malaysia? Jgn kasi malu sama lu punya tok nenek maa.
# Nak perjelas apa nya…buat bahasa melayu la..kenapa mp2 ph dah tak boleh baca bahasa melayu ka?duduk menumpang d mlysia…ada jawatan….kena belajar bahasa melayu la..bangla nepal duk mlysia boleh belajar bahasa melayu…tak kan puak kerajaan lebih bodoh dari bangla dan nepal
# Apa perlunya dwi bahasa lain sedangkan bahasa melayu telah di fahami, lainlah jika ahli majlis berasal dari Congo.
# Kemungkinan Tidak memahami Bahasa Melayu? Alasan dangkal
# Dah berpuluh tahun duduk Malaysia x faham bahasa melayu.. berambus je pergi ke nagara lain..sial…contohi Thailand dan Indonesia…
# Cina ni lahir kat MALAYSIA Atau lahir kat CHINA?? 
kalo lahir kat malaysia, dan duduk di malaysia, tak kan sepatah bahasa melayu kau x TAK FAHAM??
KAU X BELAJAR BAHASA MALAYSIA KE??
#KURANGAJAR
sumber; http://celahgelegar.blogspot.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*